Köpvillkor

KÖPVILLKOR

Alla våra priser är inklusive moms på 25%. Bikemaestro Göteborg reserverar sig för prisändringar pga. omständigheter som vi inte kan styra över, så som väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar, ändrad moms etc.

BETALSÄTT

Bikemaestro Göteborg erbjuder säkra betalningar via samarbete med Payson AB.
Via Payson Checkout 2.0 erbjuds betalning via kortbetalning, direktbanksbetalning, fakturabetalning samt delbetalning.

Vid frågor kan du kontakta Paysons kundtjänst på telefonnummer 08-470 94 00.

KORT- OCH DIREKTBANKSBETALNING

Även om du inte har ett Payson-konto sedan innan så kan du snabbt och smidigt betala med Payson.
Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank.
Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

FAKTURA

Vid betalning via faktura samarbetar Payson med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar om inte annat väljs vid köptillfället. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den adress du anger. För att betala mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som utförs vid köpet. Företag som betalar mot faktura måste vara registrerade i Sverige. Fakturan betalas enligt de betalningsinstruktioner som framgår på fakturan, via Plusgirokonto och OCR-nummer.

Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Det debiteras även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med faktura/Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

DELBETALNING

Payson erbjuder dig att vid köptillfället, efter godkänd kreditprövning teckna ett delbetalningsavtal med vår samarbetspartner Svea Ekonomi AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

*Delbetala räntefritt:
3 mån räntefritt; uppläggningsavgift 95 kr; aviavgift 29 kr; ränta 0,00%
6 mån räntefritt; uppläggningsavgift 195 kr; aviavgift 29 kr; ränta 0,00%
12 mån räntefritt; uppläggningsavgift 295 kr; aviavgift 29 kr; ränta 0,00%

Delbetala räntebärande (vid ordervärde över 5000 kr):
24 månader; uppläggningsavgift 295 kr; aviavgift 29 kr; ränta 9,95%

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 295 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 12,70 %.

Fullständiga delbetalningsvillkor.

LEVERANS

Vi erbjuder hemleverans via DHL Home Delivery. Paketen levereras hem till dörren på vardagar. Frakten är fri på alla våra cyklar och övriga produkter.
Man kan även välja att hämta ut sin beställning från vårt butikslager i Göteborg, vanligtvis mellan kl. 16.00-20.00 på vardagar.

MONTERING AV CYKLAR

Innan leverans så monterar, justerar och testar vi alla våra cyklar för att säkerställa att allt är säkert och fungerar som det skall.
Om du väljer att cykeln skall levereras hem till dig så skickas cykeln välpaketerad och emballerad i kartong. I detta fall måste vi ta loss styre och framhjul för att cykeln skall gå ner i kartongen. Det enda du behöver göra när du fått hem cykeln är alltså montera styret och hjul enligt medföljande instruktioner.

OUTLÖSTA FÖRSÄNDELSER

För outlösta hempaket debiterar vi dig för kostnaderna för tur- och returfrakt, samt hantering.
Kostnaden är 1000 kr inklusive moms.

GARANTIER

PRODUKTGARANTI

Om inget annat anges, så lämnar Bikemaestro Göteborg 1 års fabriksgaranti på varorna. Ramar från Whyte har 2 års garanti, som kan utökas till 4 års garanti om du registrerar ramen på Whytes hemsida, se länk.
Garantin innebär reparation eller utbyte av produkten om den ej skadats av handhavandefel.

Kontakta oss via e-post eller telefon vid retur av trasig produkt för utförlig returinformation.

PRISGARANTI

På Bikemaestor Göteborg så lämnar vi prisgaranti på alla våra cyklar, vilket innerbär att du kan känna dig trygg med att du alltid gör det bästa köpet.
Prisgarantin innebär att om du hittar en cykel till lägre pris i en annan butik, så matchar vi det priset. Det innebär även att vi betalar tillbaka mellanskillnaden om du efter köp skulle hitta produkten billigare i en annan butik.

Förutsättningar för att prisgarantin ska gälla

– Garantin gäller i 14 dagar efter utleverans
– Produkten måste vara köpbar hos den andra butiken
– Produkten måste vara exakt samma vara. Dvs färg, storlek, årsmodell och utförande
– Produkten skall säljas i svensk butik

 LIVSTIDS SERVICEGARANTI

När du köper din cykel hos Bikemaestro Göteborg så följer det alltid med Livstids Servicegaranti på våra cyklar i prisklassen över 20.000 kr.
Livstids Servicegaranati innebär en efterjusteringsservice på cykeln när den behöver ses över och kan nyttjas två gånger per år.

På alla cyklar under 20.000 kr så ingår ett års servicegaranti. Även denna garanti kan nyttjas två gånger per år.

Servicegarantin omfattar yttre kontroll och justering av bromsar, växlar, nav, vev- och styrlager, riktning av hjul samt en allmän kontroll av cykelns kondition.
Servicegarantin omfattar ej arbetskostnad eller reparation av slitagedelar. Justering sker ej om delarna är alltför slitna och behöver bytas ut.

Notera att april-juni är högsäsong för oss, vilket innebär att det kan bli fullbokat. Därför rekommenderar vi att du lämnar in din cykel för genomgång under vintern, så den är klar att användas när när vårvärmen börjar komma.

Observera att servicegarantin endast gäller för originalägaren av cykeln.

GRATIS CYKELFÖRSÄKRING

När du köper din cykel hos Bikemaestro Göteborg så följer det alltid med en gratis cykelförsäkring via Solid Försäkring.

Solid är Sveriges största försäkringsgivare inom cyklar. Försäkringen innebär att det ingår en självriskeliminering i 3 månader, vilket gör att du slipper betala någon självrisk (upp till 10 000kr) enligt din gällande hemförsäkring om din cykel skulle bli stulen.

I samband med ditt cykelköp registreras ramnumret i Solid Försäkringars cykelregister (Sveriges största). Det är här som Polisen söker när de får in en upphittad cykel.

När de första 3 månaderna är över får du erbjudande om förlängning från Solid Försäkring. Om du väljer att inte förlänga efter denna period upphör försäkringen automatiskt att gälla efter försäkringsperioden.

Här kan du läsa mer om Solid Försäkrings cykelförsäkring.

RETUR OCH REKLAMATION

ÅNGERRÄTT

Du som konsument har i enlighet med distansavtalslagen, 14 dagars ångerrätt från den dag du mottagit varan.
Ångerrätten går under distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).

Ångerrätten gäller då varan och förpackningen återlämnas i oförändrat skick. Varan får ej vara använd, men förpackningen får ha öppnats varsamt.

För att använda ångerrätten måste du kontakta Bikemaestro Göteborg på e-post eller telefon. Vi kommer då att skicka ett formulär till dig som du skall fylla i och bifoga med produkten. Vi skickar även ut en DHL-fraktsedel som du skall klistra på paketet och instruktioner om hur returen går till. Du kan välja att få paketet hämtat vid din dörr eller så lämnar du det själv på närmaste DHL-terminal.
Varan skall returneras så snart som möjligt, och senast 14 dagar efter att du meddelat oss att du ångrat ditt köp.

Du står själv för returfrakten, och det är ditt ansvarar att varan kommer fram till oss oskadad.
Skicka varan i originalförpackningen med allt emballage som ingick vid leverans.

Återbetalning kommer att ske inom 30 dagar från det att vi mottagit returen.

Var vänlig observera att distansavtalslagen inte gäller om ni betalar för cykeln när ni hämtar ut den från vårt produktlager i Göteborg.

REKLAMATION

För att en reklamation av en produkt skall vara möjligt så måste du uppvisa kvitto eller följesedel för produkten.
Bikemaestro Göteborg går igenom alla inlämnade produkter, och om det visar sig vara ett handhavandefel debiteras kunden från 199 kr för testarbetet.

Vi gör självklart allt för att våra kunder skall vara nöjda, men om det ändå skulle uppkomma en tvist mellan oss på Bikemaestro Göteborg och dig som konsument, så följer vi allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

BYTESRÄTT

Vi erbjuder 30 dagars bytesrätt på oanvända varor. Du står själv för alla fraktkostnader som bytet innebär. Kontakta oss för utförlig bytesinformation.

AVBESTÄLLNING AV PRODUKT

Som privatkonsument har du rätt att avbeställa din order innan vi skickat den till dig.

ÅLDERSGRÄNS

Om du är under 18 år och vill beställa från oss så kräver vi godkännande från målsman.

FORCE MAJEURE

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämna avtal.

ÖVRIGT

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/

Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
Länk: ec.europa.eu/odr