Skip to content Skip to footer

INFÖR KURS

Hej!

Matthias från Bikemaestro Göteborg här.
Nu är det snart dags för dig att gå MTB-kurs hos oss. Hoppas du är laddad!

Inför kursen så är det några saker som är bra att tänka på:

• Hjälm är obligatoriskt. Vi rekommenderar också knäskydd och cykelhandskar.
• Det blir 4,5 roliga men intensiva timmar. Ta med vatten och gärna lite extra energi i form av energibars eller liknande.
• Ta gärna med en extra cykelslang om det skulle vara så att ni får punktering.
• Se till att er cykel är i gott och funktionellt skick inför kursen. Vi har med verktyg för att kunna hjälpa till om något skulle hända, men om det är ett stort haveri så kan vi inte låta de andra kursdeltagarna stå och vänta.
Gör gärna en M-check för att fånga upp om något behöver fixas med cykeln, se länk.

Vi har på föregående kurser haft genomgång med bike setup / cykelinställningar, men vi har märkt att det tar för lång tid och för mycket fokus från själva cyklingen. Därför har vi nu valt att inför kurserna skicka ut information och tips gällande bike setup.
Det är inte obligatoriskt att göra en bike setup inför kurserna, men en varm rekommendation från oss för att ni ska få ut mer av kursen och er cykling framöver.
Är det några frågor eller funderar så är det bara att höra av er så hjälper vi till!

BIKE SETUP / CYKELINSTÄLLNINGAR

Bike setup är ett enormt brett område och det går att grotta ner sig i all oändlighet.
Det finns dock några enkla grunder att börja med och som gör väldigt stor skillnad.
Nedan går vi igenom dessa.


BROMSINSTÄLLNINGAR

Att ställa in bromsarna rätt hjälper dig att få bättre kontroll, kunna cyklar säkrare och spara energi.

• Dagens bromsar är såpass kraftfulla att det räcker att använda pekfingret. Enfingersbromsning ger också bättre finkänslighet vid inbromsning och ni får mer kraft till att hålla i handtagen, vilket i sin tur gör er mindre trötta i armarna.
Vi rekommenderar att montera bromsarna enligt bilden nedan till vänster. Det ger optimal hävarmseffekt, vilket i sin tur kräver mindre handkraft.

Bike-setup är ett enormt brett område och det går att grotta ner sig i all oändlighet. Det finns dock några enkla grunder att börja med och som gör stor skillnad ute på stigen.

BROMSINSTÄLLNINGAR

Dagens bromsar är såpass kraftfulla att det räcker att bromsa med ett finger – pekfingret. Att bromsa med ett finger ger också mer finkänslighet och man får med resterande fyra fingrar mer kraft att hålla i handtaget, vilket i sin tur gör en mindre trött i armarna. Kör man långa åk i stora berg eller bikepark är detta extra viktigt. Enfingersbromsning kräver dock att bromshandtagen är monterade rätt, så att man får en bra hävstångseffekt.
Vi rekommenderar att montera bromsarna enligt bilden till vänster så att fingret hamnar i ytterkanten av bromshandtaget.

Vi rekommenderar en vinkel för bromshandtaget i förhållande till marken på runt 30 grader, enligt bilden nedanför till vänster. Om man vinklar handtaget för långt ner så kommer det bli svårt att nå bra när man lutar sig långt bak på cykeln samt att handen hamnar i en position som kan göra det svårt att hålla emot hårda stötar och inbromsningar. Vinklar man handtaget för långt upp (horisontellt) så kommer man få en dålig ergonomi för handleden som i sin tur kan resultera i överansträngning och smärta.

De flesta av dagens moderna bromsar har ett vred eller en liten skruv för justering av avståndet mellan bromshandtaget och styret. Vi rekommenderar att justera in handtaget en bit så att man inte behöver sträcka ut fingret helt för att nå det, precis som på bilden till nedanför till vänster. Då får man en mer avslappnad position för handen samt bättre bromskraft.

STÖTDÄMPARINSTÄLLNINGAR

Vi rekommenderar att man går in på stötdämpartillverkarens hemsida för att få fram grundinställningarna för just de dämparna som sitter på din cykel. Om du är osäker på vilken modell du har så kan du mejla oss ett foto så hjälper vi till.

Om man har en dämpare av märket ’RockShox’ så kan man ladda ner deras app ’TrailHead’ där man skriver in dämparens serienummer och får upp de rekommenderade inställningarna för just den dämparmodellen.
Det går också bra att gå in på https://trailhead.rockshox.com

Bikeradar har en jättebra video för nybörjare om hur man snabbt och enkelt ställer in sina stötdämpare. Videon är bara 10 minuter lång, så absolut värd att kolla på: Stötdämpar-setup med Bikeradar

Vill du ha hjälp med mer omfattande dämparsetup, kanske inför tävling eller om du bara vill slå polarnas tider på Strava, så har vi dämparsetup-clinic, både i grupp och som 1on1.
Här kan du läsa mer om dessa:
Dämparsetup-clinic i grupp
Dämparsetup 1on1

DÄCKTRYCK

Det är snarare regel än undantag att våra elever kommer med alldeles för högt däcktryck till kurserna. Det gör att cykeln kommer kännas orolig över stökig terräng och både prestation och komfort kommer blir lidande. Ett lägre däcktryck gör att däcken formar sig kring rötter och stenar och resulterar i bättre flow ute på stigarna.
Däcktrycket mäts i bar eller PSI och en bra grundinställning är 1.3–1.6 bar (18-23 PSI) beroende på vikt, hur fort/aggressivt man cyklar samt om man kör slanglöst. Slanglöst är absolut att rekommendera då det gör att man både kan köra lägre tryck i däcken samt spara vikt.

Som sagt, det går att grotta ner sig i bike-setup till en oändlighet, men detta är några bra grunder att börja med. Det kanske ändå känns lite överväldigande med all informationen, men det är bara att höra av dig till oss om du har några frågor eller funderingar så hjälper vi till.
Vi kommer också ha lite tid på kursen för detta om det finns ytterligare frågetecken. Du kan även gå med i vår Facebook-grupp ”The Bikemaestros” där man kan diskutera med andra kursdeltagare innan kursen eller om man efter kursen vill diskutera det man lärt sig.
Gruppen är också en fin plattform för att styra upp grupp-rides med andra Bikemaestros.

Med vänliga hälsningar,
Gänget på Bikemaestro